• slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide

Pierwsze szkolenie w ramach projektu Żuławy. Lubię to!

Pierwsze szkolenie w ramach projektu „Żuławy. Lubię to!” już za nami. Odbyło się ono w Żuławskim Parku Historycznym w dniach 27 – 29 sierpnia 2014 r. W trakcie trzech dni pasjonaci historii i kultury naszego regionu oraz nauczyciele z powiatu nowodworskiego mieli okazję odkryć nie tylko tajniki związane  z przeszłością Żuław, ale również doskonalić swój warsztat metodologiczny.

 Cykl szkoleniowy rozpoczęły zajęcia dr Dariusza Piaska zatytułowane „Vademecum badacza regionu”. Doskonale znany wszystkim bywalcom Muzeum Żuławskiego historyk wprowadził uczestników warsztatów w zawiły świat badań historycznych. „Czym jest źródło historyczne? Jak dokonać jego krytyki?”, to tylko niektóre z zagadnień, które zostały poruszone w trakcie spotkania. Nie zabrakło również strony praktycznej. Dr Piasek na niewielkim wycinku swoich badań zaprezentował zebranym na sali gościom sposób, w jaki dobiera i poszukuje źródeł historycznych. Kontynuacją tego tematu był warsztat „Badacz regionu 2.0”, poprowadzony przez Przemysława Siwickiego z Klubu Nowodworskiego. Pokazał on, że w czasach powszechnej cyfryzacji i dostępności internetu staje się on jednym z lepszych sposobów poszukiwania informacji na temat dziejów rodzinnych miejscowości. W trakcie spotkania Przemek zaprezentował nie tylko możliwości, jakie drzemią w portalach:  Europeana,  Federacja Bibliotek Cyfrowych, ale również doskonale znanej wszystkim wyszukiwarce Google, czy portalu aukcyjnym Allegro. Ostatnim akcentem pierwszego dnia szkolenia były warsztaty poświęcone „Edukacji 2.0”, które poprowadzili nowodworscy nauczyciele Marzena Bernacka – Basek z Zespołu Szkół nr 1 oraz Łukasz Kępski z Zespołu Szkół nr 2. Jak sami podkreślili było to wprowadzenie metodologiczne do zajęć z  Technik Informacyjno – Komunikacyjnych, które miały odbyć się następnego dnia. Przy wykorzystaniu tablicy interaktywnej Blendspace oraz Google Docs nasi trenerzy omówili zmiany, jakie w ostatnich latach można zauważyć we współczesnej edukacji. Zwrócili uwagę na to, że edukacja nie jest już wyłącznie domeną szkoły, ale może się ona odbywać w wielu miejscach m.in. w bibliotekach i muzeach. Powszechność internetu wymusza na edukatorach zmianę podejścia, zarówno do roli, w jakiej się znajdują, jak również do wykorzystywanych przez nich narzędzi edukacyjnych.

 Zanim jednak nasi regionaliści mieli okazję podzielić się  wykorzystywanymi przez nich metodami pracy, odbyły się warsztaty socjologiczne. Trenerką była dr Wiesława Duży, historyk i socjolożka w jednej osobie. Zadania stricte socjologiczne: ankieta, wywiady, obserwacja krajobrazu kulturowego oraz opracowanie zebranego materiału to jedne z najważniejszych elementów realizowanego przez Klub Nowodworski projektu „Żuławy. Lubię to!”. Dlatego też organizatorom szkolenia zależało na jak najlepszym i dokładnym omówieniu tych zagadnień. W trakcie warsztatu jego uczestnicy mieli okazję samodzielnie ułożyć ankietę oraz omówić na własnych przykładach mocne i słabe strony zastosowanych przez siebie metod i technik badawczych. Oprócz ankiet nauczyciele i regionaliści przygotowali także kwestionariusze wywiadu. Działania te mają ułatwić im dalszą pracę podczas realizacji zadań projektowych. Ostatnim akcentem drugiego dnia szkolenia były zapowiadane już wcześniej warsztaty z metod TIK. Podczas zajęć wyjaśniono, czym są Techniki Informacyjno – Komunikacyjne oraz jaką rolę powinny one odgrywać w edukacji. Na własnych przykładach nasi trenerzy przedstawili stosowane przez siebie metody. W przypadku Marzeny Bernackiej – Basek były to WebQuest oraz ClassDojo. Natomiast Łukasz Kępski przedstawił projekt edukacyjny „Duchy Nowego Dworu Gdańskiego...” i wspomniał o możliwościach wykorzystania Facebooka na płaszczyźnie edukacyjnej.

 Ostatni dzień szkolenia w całości został poświęcony promocji i kreowaniu wizerunku regionu. Trenerką była  Katarzyna Sędek, która od wielu lat związana jest z branżą PR w naszym kraju. W trakcie warsztatów rozmawiano o tym, jak skutecznie budować wizerunek Żuław. Z jakich części składowych musi być zbudowana dobra kampania promocyjna a czego w niej unikać. Jakimi narzędziami mogą posłużyć się osoby ją przygotowujące oraz co najważniejsze, czy my sami możemy skutecznie budować promocję regionu? To tylko niektóre z haseł, które poruszone zostały podczas tych warsztatów. Ostatnim akcentem piątkowego, trzeciego dnia szkoleń, było wręczenie certyfikatów dla  jego uczestników.

 Już wkrótce odbędzie się nabór na drugie spotkanie z regionalistami i nauczycielami. Drugie szkolenie w ramach naszego projektu odbędzie się w dniach 26 – 28 września 2014 r. Informacji na jego temat prosimy szukać na stronach www.zph.org.pl oraz www.klubnowodworski.pl.  

Galeria

 

Aktualności

Zajęcia ceramiczne

 

zobacz

 

 

Informacja o żuławskich wydarzeniach w jednym miejscu



zobacz

 

Gra Muzealna



zobacz

 

 

Sklepik

Na polderach i w podcieniach - krajobraz i architektura Żuław



zobacz

Galeria

zobacz

Newsletter

Mapka

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego